Kryssning - Star Clippers

Kryssning med Star Clippers

Star Clipper, Star Flyer och Royal Clipper seglar i Medelhavet, Västindien, Söderhavet, Thailändska skärgården och Tahiti. För de mer seglingsentusiasterna erbjuds under vår/höst en segling över Atlanten och Indiska Oceanen. Ombord Star Clippers får du en känsla av att du är på en privat yacht med möjlighet att delta i navigeringen och seglingen. Det finns även utrustning för olika sorters vattensporter och värdarna ombord anordnar snorkel- och dykäventyr.

 Passagerarna får även möjligheten att besöka små pittoreska hamnar. På Star Clipper är det en avslappnad stil där passagerarna har fri sittning i matsalen och på kvällarna har de disco och levande musik. Star Clippers passagerare är yngre och medelålders par samt familjer som uppskattar segling.

 Dra i tampen, var med om att hissa segel ombord. På segelbåten Star Clipper får du gärna hjälpa besättningen. Annars är det bara att lägga sig i nätet vid bogspröet och njuta av hela skådespelet. Vinden i en halv fotbollsplan segelduk är det enda som driver oss framåt denna otroliga natt. Klockan har passerat midnatt men över huvudet rycker det i fockmastens fem råsegel och bakom mig buktar sig stor-, kryss- och jiggermasternas sju segel av sjöbrisen. De enda ljuden är masternas spasmer och bruset när fören skär genom vågorna. Stämningen är mättad, spirituell.

 I sådana stunder förstår jag varför så många blir sjömän, och varför segling har så många fans.

 På Star Clipper är du nästan inlindad i 3 400 kvadratmeter segel. Upplevelsen av en kryssning med ett segelfartyg skulle jag kunna prata länge om. Lyxkryssningar med balkongförsedda passagerarfartyg i all ära, men ack vad charmlöst jämfört med en äkta klipperseglare. Och som är klart billigare att resa med.

 Din favoritplats under seglingen är kanske liggande på rygg i det grovmaskiga skyddsnätet vid det fjorton meter långa bogsprötet. Där reser sig hela segelpaketet framför och ovanför mig effektfullt mot den blå himlen. Under mig ser jag hur den skarpa bogen klipper genom vågorna enligt minsta motståndets lag. Därav namnet på fartygstypen.

 Klippers började konstrueras på 1700-talet för att få en snabbare gång än de klumpiga briggarna. En av de mest berömda är Cutty Sark i London och i Stockholm lyser en nyrenoverad af Chapman vit vid Skeppsholmen. Långa avstånd skulle täckas in runt jorden för att frakta the och kryddor till Europa. En klipper var snabbare och mindre beroende av medvind än en råriggare.

 För att vara en segelskuta har vi gott om plats när ni rör er över det vackra trädäcket. När kapten gett order om att sätta segel ljuder Vangelis genom högtalarna. Det ger seglatsen en pampig avfärd som ingen vill missa. Rader av sugna passagerare drar i linorna för att hjälpa till med att få upp seglen. Annars sker det förstås elektroniskt på ett så modernt fartyg.

 Rederiet Star Clippers har tre fartyg:

 Star Clipper döpt 1992. Hon och systerfartyget Star Flyer från 1991 är identiska och byggda enligt gammal modell men helt i stål. Fartygen är 115 meter långa, väger 2 300 ton, har 3 365 kvadratmeter elektroniskt styrda segel och 1 350 hästars motorer. De tar upp till 140 passagerare.

Royal Clipper är världens största klipper, 134 meter lång, och tar 227 passagerare. Hon är den enda femmastaren sedan Preussen 1902.  Hemmahamn och huvudkontor ligger i Monaco.

Star Clipper seglar i Thailand–Malaysia–Burma på vintern medan Star Flyer seglar i Franska Polynesien vintertid, varefter båda flyttar till Medelhavet för sommaren.  Royal Clipper seglar i Karibien.

 

Mer information

www.starclippers.com  extern