0300-30840 gloria@wetravel.nu

En resa till de tre Guyanas: Surinam, guyana och Franska Guyana

Surinam Marknad

Surinam Marknaden i centrala Paramaribo

På väg hem för 3:dje gången från sydamerika, vi sitter i Air France airbus från Bogota Colombia till Paris. Vi hade haft en fantastisk semester med besök på Galapagosöarna, Quito och till sist Bogota. Under flygningen hem bestämde vi att nästa år under påskhelgen åker vi tillbaka till sydamerika och besöker de 2 norra länderna samt franska Guyana (fortfarande fransk koloni). Det dröjde nog bara några få dagar efter hemkomsten innan jag kontaktade dem på We Travel för att tacka för senaste resan och gav dem i uppdrag att lägga upp en lämplig 14-dagarsplan för nästa resa 2015,då till Surinam, Franska Guyana och Guyana. Efter ett antal olika förslag och ideer, så blev resan spikad med Paramibo huvudstad i Suriname som bas för resan.

Dag 2: Frukost i skön värme och fin miljö vid poolen på hotellet. Vi bestämde att vi skulle utforska Paramaribo under dagen. Vi tog en taxi in till centrum ca:10 min. hela dagen vandrade vi omkring i Paramaribo och tittade på de många vackra husen i gammal kolonial stil. Vi fikade lunchade och bokade upp en stadsrundtur för nästkommande dag

Dag 3: Många invånare kommer ursprungligen från Indien och hjälpte till att bygga upp landet som s.k. contrakters. Vi fick också veta att Suriname har sydamerikas näst sämsta landslag i fotboll, det sämsta lär vara Guyana, vår guides stora idol var Zlatan Ibrahimovic, så vi fick en del frågor kring honom. Slut på rundturen och tillbaka till hotellet för en skön eftermiddag vi poolen.

We Travel Paramaribo

We Travel Unesco staden Paramaribo

Dag 4: Tidig frukost. Kl 08:00 hämtas vi upp vid hotellet för en bilfärd ca: 3 timmar till Albina vid gränsen/gränsfloden till Franska Guyana. Framme vid passkontollen och vidare över floden med en s.k. longboat i trä, en ganska häftig upplevelse. På andra sidan floden, ny passkontroll och vi möts upp av vår guide/chaufför Regis. Vi besöker först staden St: Laurent där alla franska fångar kom först för vidare transport till Djävulsön. Efter lunch besökte vid fängelset dit fångarna kom, en otäck plats med bl.a. plats för användning av Giljotinen (den får man inte se). Kan inte förstå hur man kunde överleva endast några få dagar på ett ställe som detta.

Dag 5: Mycket tidig frukost. Regis möter upp i receptionen kl 07:30 för en promenad ner till catamaranen som ska ta oss över till djävulsöarna. Catamaran färden tar ca: 2 timmar över till de båda öarna St:Joseph och Royale Island där filmen Papillon bl.a spelades in. Vi fick en grundlig guidning på dessa hemska ställen med bl.a fängelsets museum, huvudbyggnaden, vakthusen, de olika fängelsecellerna samt kyrkogårdarna. För att undvika att fångar rymde från öarna hade man lyckats lära hajarna att reagera på en klocka som matsignal. Denna plats var med största sannolikhet ett av helvetena på jorden. Ett mycket spännande besök som avslutades med en god lunch. Tillbaka med catamaranen och hotel Roches.

Dag 6: Tidig frukost och sen iväg till Kourou och Guyana Space Center. Här väntar först ett besök i ett av kontrollrummen där man skjuter upp satelliter och raketer, senare en rundtur i hela området där vi får se launching pads och besöka de olika operatörerna bl.a. ryska soyous. En högteknologisk upplevelse, särskilt för den som är intresserad av rymden. Lunch och därefter den långa vägen tillbaka till Paramaribo i Suriname.

Efter några dagars vila var det dags för nästa äventyr: Avresa kl 04:00 på morgonen för den långa, ca 8-10 timmar, långa resan till Guyana och huvudstaden Georgetown. Vår chaufför mötte upp och vi startade minibussresan som följde Suriname´s nordvästligaliga kustremsa fram till gränsfloden mot Guyana. Framme vid färjan, en ganska stökig passkontroll följt av en av de mest spektakulära pålastningar av en bilfärja vi någonsin sett. Överfärden tog ca: 1,5 timme p.g.a. att färjans ena motor var ur funktion. Framme i Guyana och en minst lika stökig passkontroll, men väl igenom mötte en ny chaufför upp och körde oss längs Guyana´s norra kustremsa till Georgetown. Framme i Georgetown erbjöds en stadsrundtur där vi fick se de mest intressanta siterna, bl.a. presidentpalatset samt även här de fantastiska kolononialbyggnaderna från den brittiska kolonialtiden

Tre dagar kvar av denna upplevelserika resa och dags att spendera dessa dagar i avkopplingens tecken. Ägnade oss åt lite shopping samt mycket tid vid poolen. Länderna och inte minst Suriname är kända för sin förstklassiga tillverkning av Rom varför vi kollade upp hur det skulle var möjligt att besöka ett destilleri, fanns nämligen ett sådant på samma gata där vi bodde. Vi fick grundlig information hos Borgoe om romtillverkning och en provsmakning av destilleriets olika märken och årgångar. Naturligtvis gjorde vi några inköp av årgångsromen.

Tack till er på We travel för ännu ett suveränt ordnat upplägg .  Hälsningar Gerd och Stig Johansson.